سبک و رنگ کاغذ دیواری که شما انتخاب میکنید باید با سبک بقیه دکوراسیون و فضای شما هماهنگی و مطابقت داشته باشد و به طور طبیعی با رنگ پرده ، کفپوش و همچنین مبلمان خانه در ارتباط باشد .

انتخاب کاغذ دیواری مناسب می تواند فضای پیرامون ما را متحول کند. با استفاده از کاغذ دیواری مناسب حتی میتوانیم فضا های کوچک خود را باز تر و روشن تر جلوه بدهیم ، در این مسئله انتخاب رنگ و طرح از اهمیت بالایی برخوردار است . به طور مثال برای اینکه یک اتاق و یا یک فضای کوچک روشن تر و بزرگتر به نظر برسد از کاغذ دیواری های روشن با نقش و گل هایی با رنگ های آبی و بنفش و سبز ملایم استفاده می نماییم . پس بنابراین ذهن خود را درگیر فضای کوچک خود نکنیم بااینکه راه حل های علمی زیادی برای بزرگ جلوه دادن خانه وجود دارد

استفاده از رنگهای ملایم = حس آرامش

استفاده از رنگهای زنده تر و پر رنگتر = حس تازگی و سرزندگی

در راهرو ها و فضا هایی که نسبتا تاریک و کم نور هستند ، باید به دنبال کاغذ دیواری هایی باشیم که نور را به کل فضای اتاق منعکس و پخش کند به طور مثال کاغذ دیواری هایی  با رنگ پس زمینه روشن که حتی الامکان صاف هستند را انتخاب کنیم که بتواند نور را به خوبی به بقیه فضا ها منعکس کند .

کاغذ دیواری های تیره نور را جذب میکنند و باعث میشوند که دیوار ها نزدیکتر و فضا کوچکتر به  نظر برسند. به عبارت دیگر با کوچک ترین نور موجود در خانه بازی کنیم و آن را چند برابر کنیم.

علاوه بر انتخاب صحیح رنگ ، طرح کاغذ دیواری شما متناسب با محیط خانه باید انتخاب گردد به طور مثال اگر ما میخواهیم دیوار یک اتاق بلندتر به نظر برسد میتوانیم از یک طرح عمودی ( برای مثال راه راه ) با زمینه رنگی روشن استفاده کنیم . همچنین برای عریض نشان دادن یک دیوار میتوانیم از کاغذ دیواری هایی با طرح های افقی استفاده کنیم.

انتخاب مناسب و عاقلانه طرح کاغذ دیواری در خانه و محیط کاری می تواند در روحیات انسان بسیار موثر باشد همانطور که خرید و پوشیدن لباس با رنگهای روشن و شادتر باعث تقویت روحیه انسان می شود انتخاب کاغذ دیواری هم بسیار در تغییر خلقیات  و سبک زندگی انسان موثر می باشد .

مثلا انتخاب یک کاغذ دیواری بدون طرح و ساده درمحیط کار و یا زندگی یک فرد به تدریج می تواند احساس خستگی و در مقابل انتخاب یک طرح بسیار شلوغ و دارای الگو و نقش های زیاد به تدریج احساس اضطراب و یا ناآرامی و پوچی در فضای کار و یا خانه ایجاد کند .پس با مطالعه و انتخاب عاقلانه کاغذ دیواری و انتخاب یک ترکیب زیبا و کاربردی سبک زندگی ایده آل خود رابسازیم